fbpx

Blog

Xone PX5 – Mixer analog + Conectivitate digitală

Ceea ce a lipsit de mai mult de un deceniu din Xone 92, s-a rezolvat cu acest mixer. Avem în sfârșit placă de sunet, efecte integrate, X-Link, dar la un price tag similar cu Xone 92, ridică de asemenea o serie de întrebări:

– Este mai bun ca și Xone 92?
– Cum sună efectele?
– Merită să-mi schimb Pioneer-ul pentru ăsta?
– Oare n-ar fi mai bine un Xone 43C, că îi mai ieftin totuși SAU mai bine îmi epuizez cardul de cumpărături și merg direct cu Xone 96!

Hai să vedem…

Cel mai important, că avem în sfârșit un soundcard integrat, ceea ce înseamnă că putem pune preferatul nostru Traktor A6/A10 pe OLX. Acum te poți conecta la Traktor cu un singur cablu USB, dar numai la Traktor (Serato sau alte softuri nu au suport pentru acest mixer). Cu Traktor însă ai parte de o experiență adevărată Plug&Play. Pe MacOS nu mai trebuie să instalezi nimic, faci doar routing la input/output din soft și ești gata. Partea și mai bună, că poți înregistra mixurile direct din Traktor, astfel nu mai ai nevoie nici de un recorder extern. Prin X-Link poți conecta o serie de controllere Xone K2 la mixer, astfel poți elibera din porturile USB de pe laptop sau din hub USB.

Cea mai mare confuzie cu acest mixer este că din cauza plăcii de sunet și a efectelor mulți îl consideră un mixer digital, precum un Pioneer DJM, dar partea de mixer ESTE 100% ANALOG, PURE XONE, călduros și punchy, așa cum îl iubim! Placa de sunet este doar instrumentul prin te care poți conecta un laptop, iar efectele sunt o secțiune separată digitală. De remarcat că preampurile au primit un upgrade și avem un sunet mult mai bun și puternic cu vinil.

Modul de utilizare este foarte prietenos și intuitiv, similar cu un Pioneer DJM, dar cu genetică Xone. Cea mai mare diferență este lipsa knoburilor de filtru, aici trebuie să ne descurcăm cu un singur knob, care poate fi rutat pe oricare dintre canale, sau poate fi activ pe 2/3/4 canale în același timp. Al 2-lea knob ne-a lipsit și nouă, dar ne-am descurcat și așa. Dacă folosești filtre pe ambele canale la o tranziție atunci îți va lipsi cu siguranță. Dacă folosești filtrul mai mult pentru efect atunci e suficient. Zgomotul de la activarea filtrului este prezent din păcate și aici, ca la toate mixerele Xone (înafară de 96 și DB2, DB4).

Pe lângă knob-ul extra de filtru mai lipsește și EQ-ul de precizie de 4 benzi (ceea ce iubim mult la Xone 92). Doar de curiozitate am făcut un blind test cu echipa noastră, să vedem cine aude diferența, folisind aceeași 10 piese, cu SYNC. Diferențe mici s-au auzit, dar nimeni nu era sigur că este unul sau celălalt, niciodată nu am auzit: „Pun pariu că…” La sfârșit am tras 2 concluzii: 1. EQ-ul de 4 benzi este util și poți lucra cu el mai mult la tranziții, (mai ales când mixezi cu SYNC sau cu CDJ-uri și te poți concentra doar la EQ), dar… 2. Nu este indispensabil. Tranziții perfecte se fac și pe mixere cu 3 benzi, de peste 50 de ani. Dacă nu faci tranziții frumoase, înseamnă că mai ai de lucrat la chestii mai elementare, decât să adaugi o a 4-a bandă la EQ.

Un lucru ce ne-a deranjat un pic mai mult sunt faderele, care nu alunecă la fel de frumos ca pe 92, dar în 5 ore ne-am obișnuit și cu asta. Ne-a plăcut foarte mult afișajul BPM, care este destul de precis. Față de un CDJ 2000 NXS2 uneori estimează cu 0.1 BPM plus sau minus. Este util totuși când mixezi de ex. cu platane + CDJ-uri, când urmează să pui piesa de pe playerul digital după un vinil, măcar cu setarea BPM-ului nu trebuie să pierzi foarte mult timp – cu toate că nu contestăm că poți face beatmatch doar cu urechi. 🙂

Un motiv principal pentru care ai vrea acest mixer sunt efectele integrate. Să fim sinceri, este cam singurul lucru ceea ce un fan Allen&Heath ar invidia de la utilizatorii Pioneer și în sfârșit am primit ceva… doar cu niște mici inconveniente. 1. Efectele nu se integrează bine cu sunetul general al mixerului. Au în general un sunet metalic și parcă oricât ne jucăm cu knoburile de INTERVAL / DECAY / FOCUS / LEVEL, majoritatea rezultatelor intră mai degrabă în categoria „decât nimic”, rezultatele fiind și în cele mai bune cazuri, mediocre. Ar fi fost de ajuns să avem 8 efecte bune (bune, nu extraordinare), în loc de 16 slabe/mediocre. Allen&Heath se bazează de multe ori pe frumusețea saturației de la sunetul analog, dar cu efectele acestea creezi distorsiune foarte ușor. Nu ar trebui să fie o scuză că sunt digitale, efectele Traktor sau Ableton nu produc nici pe departe atâta distorsiune. În cel mai bun caz, putem spune că efectele sunt ca și variantele TRIAL ale softurilor, care îți dau măcar o idee cam ce poți face cu ele, după care poți cumpăra varianta care și funcționează (aceasta ar fi în cazul nostru un efect extern).

Deci cum rămâne? Îmi cumpăr acest mixer sau nu?

Decizia va depinde cel mai mult de viziunea și experiența ta ca și DJ. Cert este, că deși face față la un mixer de club, nu va ajunge niciodată în cluburi sau la festivaluri. Lumea este obișnuită cu DJM sau cu Xone 92. La petrecerile cu muzică electronică, unde situația ideală este să nu fie întrerupere între 2 piese, DJ-ii s-au obișnuit că nu este deloc convenient să instalezi orice într-un pupitru aglomerat cu cabluri și sticle de băuturi.

Tocmai din acest motiv rămân CDJ-urile de la Pioneer, platanele Technics, și Xone 92/DJM în pupitru pentru o semi-eternitate. Toată lumea le cunoaște, toată lumea știe cum să le folosească și până nu este toată lumea Richie sau Dubfire să își aducă 2-3 băieți pentru a instala un studio întreg în pupitru, fără să deranjeze pe celălalt care mixează, până atunci așa este bine, DJ-ii trebuie să se adapteze [închidem o mare paranteză].

Cu toate acestea în ziua de azi, definiția DJ-ului este un termen mult mai larg și pentru unii obiectivul principal nici nu mai este clubul, sau festivalul. Există în zilele noastre DJ-ul care își cumpără un mixer din motivele următoare:

– doar de hobby, dar cu intenții serioase
– vrea să experimenteze cu mai multe tipuri de setup (Traktor + controllere + Ableton, DVS, vinil, CDJ-uri, efecte interne, externe) sau vrea doar digital
– nu vrea o jucărie de controller, dar își dorește un mixer robust, cu sunet impecabil – va face gig-uri proprii unde își va aduce mixerul său (sau nu va face deloc)


Pentru ei PX5 este al 7-lea cer. Un lucru trebuie să accepți, PX5-ul nu este mixerul perfect. Este mai degrabă un mixer care te va ajuta la formarea viziunii tale despre DJ-ing și un mixer pe care îl poți aprecia pentru sunetul și filtrul extraordinar, unul cu care va fi o plăcere să te joci din cauza construcției solide.

Nu am răspuns la fiecare întrebare?
Contactează-ne cu încredere, noi folosim acest mixer și te putem ajuta să iei o decizie!
Tel: ‭+40 752 406 976‬
Mail: hello@11sound.ro

Written By: M G

No Comments

Leave a Reply