fbpx

Blog

Ultimul ghid de care ai nevoie pentru noul setup de DJ

Unul dintre cele mai bune lucruri în meseria de DJ este abundența de gadgeturi electronice pe care le veți întâlni. Cum să nu fii atras, mai ales când azi, e mai accesibil ca oricând să devii DJ de scenă sau de studio. Oricare ar fi motivația ta, este important să te pregătești corect și să înțelegi ce face fiecare lucru în întregul proces.

Dacă ai deja o idee cam ce îți dorești, poți sări direct la setup-ul de care ești interesat, dacă nu îți recomandăm să investești 20 minute pentru a studia opțiunile din acest articol. Promitem că îți va economisi bani și timp pe termen lung.

01. Laptop DJ

02. Laptop + Controller

03. Playare + Mixer – Standalone Digital

04. Platane (sau pick-up) – Standalone Analogic

05. Playere + Platane + Mixer – Standalone Digital + Analogic

06. Controller + Platane

07. DVS – Digital Vinyl System cu viniluri timecode

08. Platane Hybrid

09. LIVE

10. LIVE + DJ software

11. LIVE + Standalone (Drum Machines, etc.)

Mai jos vei găsi background-ul tehnic de care ai nevoie pentru planificarea unui pupitru de DJ. Este important de știut că poți începe cu o investiție minimă, dar cerul este limita, așa că e bine să începi cu o viziune clară încă de la început și să fii focusat pe rezultatele pe care vrei să le obții.

Practic, indiferent de configurația despre care vorbim, există 4 stații importante:

  1. MEDIA – muzica ta; poate fi analogică (viniluri) sau digitală (fișiere digitale)
  2. PLAYER – un software sau un dispozitiv care redă muzica ta
  3. MIXER – acesta este locul în care piesele pe care dorești să le redai se reunesc; cu ajutorul mixerului vei combina două sau mai multe piese. Mixerul poate fi un software sau un mixer extern; orice sunet care trece prin mixer și se redă prin sonorizare, se numește MIX;
  4. SONORIZAREA – semnalul de la mixer ajunge la amplificator, apoi la difuzoare; nu o vom menționa în exemplele noastre de setup-uri, încât ne vom concentra pe tehnologia de DJ de data asta

Legătura între stațiile acestea este creată de cabluri. Trebuie acordat atenție deosebită la ce intrare/ieșire ai la dispoziție atunci când conectezi dispozitivele la sistemul de sunet.

Să începem cu cea mai practică și accesibilă configurație:

01. LAPTOP DJ

MEDIA = laptop

PLAYER = laptop

MIXER = laptop

Cea mai simplă configurație dintre toate este: laptop + boxe.

În acest caz, vei avea nevoie de un singur software, cele mai populare fiind Serato, Traktor, Rekordbox, Virtual DJ.

Acestea oferă tot ce ai nevoie pentru a mixa: 2-4 deck-uri (playere), panou de mixer cu control de volum și EQ (egalizator), efecte și multe alte chestii avansate. În primul rând, softul va analiza piesele tale, iar apoi poți încerca moduri diverse de a le îmbina în mod cât mai interesant, folosind volumul, EQ-ul, crossfaderul sau efectele pentru a trece de la o piesă la alta cu o tranziție lină. Poți trimite sunetul la două difuzoare direct de la ieșirea de jack al laptopului.

Este o soluție ieftină și eficientă dacă vrei să te familiarizezi cu softurile de DJ, sau poate chiar pentru petrecerile mici în casă, dar principalul său dezavantaj este că nu folosești scule cu butoane fizice, în schimb folosești mouse-ul/trackpad-ul, așa că nu vei avea un control precis asupra volumului, nu vei putea regla mai finuț EQ-ul și nu vei putea lucra pe două canale în același timp – un lucru indispensabil pentru tranziții cât mai frumoase. 

În plus, este foarte important să reții că software-ul pentru DJ poate avea ceva poftă de procesare și memorie, astfel se recomandă un procesor cu cel puțin 2 nuclee și 8 GB de memorie.

Dacă dorești să folosești căști (ceea ce îți recomandăm cu căldură) pentru a pregăti piesele în timp ce mixezi, vei avea nevoie și de o placă de sunet.

Rolul plăcii de sunet este de a distribui semnalul audio din calculatorul tău între difuzoare și căști. Sistemul CUE din software îți permite să asculți un anumit canal prin căști. De ex. în difuzoare se aude o piesă, dar în același timp tu pregătești punctul de la care vrei să intri cu piesa a doua (CUE point).

Te poți întreba în mod legitim de ce săgeata este trasată de la placa de sunet la căști, când cablul căștilor ar trebui să fie conectat la placa de sunet. În toate cazurile, săgețile din poze indică direcția semnalului. În acest caz, placa de sunet primește semnalul de la laptop prin intermediul unui cablu USB, apoi îl trimite printr-un canal către difuzoare și prin celălalt către căști. Conexiunile între echipamente nu indică niciodată direcția semnalului!

Calculatoarele desktop pot fi utilizate exact în același mod.

Pe orice sistem în care folosești un calculator, un bonus suplimentar este că poți înregistra cu ușurință mixurile, folosind software-ul (asigură-te totuși dacă versiunea de soft pe care îl folosești, are această capacitate).

02. LAPTOP + CONTROLLER

MEDIA = laptop

PLAYER = laptop >>> operat prin intermediul controllerului DJ

MIXER= laptop >>> operat prin intermediul controllerului DJ

Aici devine mai interesantă meseria.

După cum am menționat mai sus, folosind doar un laptop nu vei avea control fizic asupra ajustărilor.

Așa cum sugerează și numele, un Controller de DJ oferă o soluție în acest sens. Practic, ceea ce avem în fața noastră este aproape la fel ca versiunea anterioară a plăcii de sunet, doar că în acest caz, placa de sunet este încorporată într-un controller. Controllerul comunică cu software-ul prin intermediul unui cablu USB.

Placa de sunet face aceeași treabă, distribuie semnalul, dar controllerul în sine atribuie funcțiile software-ului, la butoane, knob-uri (butoane rotative) și la două jogwheel-uri (prin care poți ajusta poziția piesei sau poți face scratch). 

Acest lucru înseamnă că poți să-ți iei mâinile de pe laptop și să folosești exclusiv controllerul pentru a selecta piesele, a le porni, a împinge volumul în sus sau în jos, a răsuci EQ-ul și a face beatmatch cu ajutorul jogwheel-urilor și al pitch fader-ului. 

ATENȚIE! Toată procesarea de semnal va rămâne pe laptopul tău, ca și în primul caz. Controllerul este folosit doar pentru a dirija software-ul, la fel cum ai face-o folosind un mouse, dar mult mai convenabil. Astfel, nu uita că vei avea nevoie de aceeași putere de procesare, sau chiar un pic mai mult!

Două dintre elementele cheie sunt cele două joghwheeluri care îți permit să “împingi” piesa înainte sau să o “tragi” înapoi. Chiar dacă setezi tempo-ul pieselor la același nivel, rareori vei reuși să le pornești în așa fel încât să se suprapună frumos, așa că poți folosi rotița jogwheel pentru a ajusta ușor poziția piesei, până când bătăile se suprapun și cei care ascultă nu își mai dau seama că defapt merg două piese diferite. Acest proces se numește beatmatch și este unul dintre cele mai frumoase skill-uri în arta de DJ…

… deși în ziua de azi nu mai este strict necesar ca să îl folosești… 

întrucât funcția SYNC simplifică întreaga procedură la o simplă apăsare de buton. Dacă piesele sunt analizate, soft-ul își dă seama unde sunt bătăile mai exact și apăsând butonul SYNC, le suprapune perfect… sau aproape perfect.

Uneori, software-ul nu mapează bine muzica și degeaba apeși SYNC, piesa pur și simplu alunecă, necesitând o intervenție manuală. Este, de asemenea, o idee bună să înveți totuși să faci beatmatch după ureche, deoarece acest lucru poate fi util dacă vei juca pe un player care nu are această funcție, sau dacă vei face o sesiune de back-2-back cu un alt DJ care nu o folosește, sau dacă nu dorești să pierzi timp cu analizarea și maparea muzicii. 

După experiența noastră, SYNC-ul funcționează perfect cu majoritatea (aprox. 90%) pieselor care au bătăi simple. Ce faci cu restul? Le poți analiza manual sau pur și simplu nu le folosești în seturile tale – decizia e a ta!

Controllerul este una dintre soluțiile favorite pentru DJ, deoarece este disponibil în mai multe game de prețuri și caracteristici. Acesta face ca software-ul să fie ușor de utilizat și majoritatea producătorilor oferă și software-ul în sine! 

Important de reținut că un anumit controller funcționează de obicei cu un singur sau maxim 2 software-uri. Primele controllere nu ofereau luxul de a fi mapate de către producător, prin urmare trebuia să atribuiți fiecare funcție din software butoanelor și butoanelor controlerului, unul câte unul. Astăzi este total inutil să faci acest lucru. Îți recomandăm să cumperi un controller care este pre-mapat pentru un anumit software. Sunt disponibile și mapări neoficiale, de exemplu, poți descărca mapări pentru un controller conceput pentru Rekordbox pentru a-l utiliza cu Traktor, dar acest lucru rareori funcționează bine. Excepția este dacă ești profesionist sau dacă ai idei mai nebunești și/sau ai nevoie de un set diferit de funcționalități. Vom aborda acest aspect mai târziu.

De ce există controlere mai ieftine și mai scumpe și care este diferența dintre ele?

  1. Calitatea plăcii de sunet

Dacă ai de gând să pui muzică pe un sistem de sunet mai mare, problema cu placa de sunet va fi prima care va apărea. Cu cât placa de sunet este mai slabă, cu atât mai mare este pierderea de semnal. Prin urmare, controlerele entry-level nu sunt recomandate la petreceri mai mari unde se folosește un sistem de sunet mai mare (aprox. peste 50 persoane)

  1. Numărul de canale

Adică câte canale poți controla prin intermediul controllerului. Deși majoritatea controllerelor cu 2 canale pot fi atribuite tuturor celor 4 canale ale software-ului, este incomod să folosești două canale cu aceleași butoane. Dacă folosești toate deckurile ale soft-ului și uneori suprapui chiar 3-4 piese, vei avea cu siguranță nevoie de cele două canale suplimentare pe controller, deși majoritatea DJ-ilor vor folosi doar până la 2 canale în același timp.

  1. Numărul comenzilor

Adică câte funcții pot fi atribuite controllerului. De obicei, chiar și cel mai banal controller are cel puțin 2×8 pad-uri Hot Cue / Sampler, buton Cue, buton Play, Pitch Fader, 2 Jogwheel-uri, EQ, fader de volum, funcție Browse, Loop In/Out. Pe controllerele mai avansate, poți controla mai multe efecte, poți avea un Pitch Fader mai precis, jog wheel-uri mai mari și mai receptive.

  1. Variantă de soft

Majoritatea softurilor au cel puțin 2 sau 3 niveluri de licențiere. Planurile de bază includ doar soft-ul de mixaj doar cu cu funcționalitate esențială, planurile mai avansate includ diverse efecte, stem control, control DVS, etc.

În funcție de ce controller îți alegi, poți debloca diferite versiuni de soft.

  1. Jogwheel

Dacă nu dorești să faci beatmatch/scratch, controllerele Traktor X1, Z1, Xone:K2 și în general controllerele fără jogwheel sunt alegeri ideale. Totuși, la un moment dat, majoritatea DJ-ilor îl vor folosi. Ca regulă generală, cu cât mai mare, cu atât mai bine, dar orice cu un diametru mai mare de 10 cm este perfect utilizabil. De obicei, acestea vin într-o gamă de la 11 la 21 cm (21 cm fiind standard-ul de club).

  1. Afișaj

Mulți producători au revoluționat controllerele standard, care au totuși dezavantajul că  trebuie să te uiți la laptop ca și cum ai citi mailuri. Cele mai avansate controllere afișează informațiile importante pe unul (sau mai multe) ecrane, astfel încât nu trebuie să întorci capul deloc în timp ce mixezi.

  1. Capacitate standalone

Funcționează fără laptop sau nu. Cele mai avansate controllere funcționează cu sau fără software. Poți exporta piesele mapate de software pe un stick USB, astfel încât nici măcar nu vei avea nevoie de un laptop ca să mixezi.

  1. Conectivitate

Număr de intrări și ieșiri. În timp ce controllerele pentru începători au de obicei ieșiri RCA, concepute pentru difuzoare mai mici, cele avansate au ieșiri XLR, care sunt esențiale pentru sistemele de sunet mai mari pentru a îmbunătăți pierderile de semnal și bâzâitul, mai ales atunci când lucrezi cu cabluri mai lungi de 3-4 metri. În cazul aplicațiilor mai mari, este extrem de important dacă controlerul are sau nu o ieșire BOOTH pentru difuzoarele de monitorizare pentru DJ. De asemenea, verifică dacă există intrare MIC dacă trebuie să folosești un microfon.

03. DIGITAL STANDALONE

MEDIA = Stick USB / Hard Disk USB

PLAYER = Media Player digital, standalone

MIXER = Mixer standalone (poate fi analogic sau digital)

Acum să mergem în cealaltă direcție. Cum poți mixa fără un laptop?

Evident, dacă nu ai laptop, trebuie să aduci cu tine muzica selectată pe un stick de USB.

În acest caz, playerul DJ va fi un dispozitiv independent care are următoarele capacități principale:

  • Determină de unde să înceapă piesa (CUE)
  • Poate modifica BPM-ul (tempo-ul) piesei (PITCH FADER)
  • Poate împinge ușor înainte și înapoi piesa (JOG WHEEL)

Poate avea multe alte funcții, dar acestea sunt cele mai importante.

Principiul funcționării lor este exact același cu cel al unui vechi iPod sau mp3 player, dar cele 3 funcții de mai sus sunt esențiale pentru a putea suprapune două piese.

Punctul CUE trebuie setat, încât nu începi întotdeauna piesa de la 0:00:00, poate vrei să începi direct de la partea cu vocal.

Tempo-ul trebuie să fie sincronizat. Nu vei putea mixa o piesă de 120 BPM cu una de 128 BPM, trebuie să setezi tempo-ul cu ajutorul PITCH FADER-ului să fie la același BPM pentru ambele piese.

Dacă tempo-ul este același, atunci poți folosi JOGWHEEL-ul pentru a împinge ușor una sau cealaltă piesă, până când bătăile se suprapun frumos (ca și cum ai da Fast Forward sau Rewind pentru o clipă). Aceasta este una dintre cele mai importante tehnici pentru a face ca piesele să “curgă” frumos una în cealaltă. Pot fi folosite și alte tehnici pentru a realiza tranziții bune (de exemplu, HOT CUE, tăieri bruște – aici nu este necesar să ai piesele sincronizate), dar este foarte util să știi să faci beatmatch după ureche.

Deși aceste funcții sunt cruciale, multe magazine de muzică vând și playere care nu au toate cele trei funcții de mai sus, astfel încât poate fi confuz pentru începători. De aceea, îți recomandăm să cumperi de la un magazin specializat în echipamente pentru DJ, sau cel puțin unul care deține o gamă decentă de produse pentru DJ. În mod obișnuit, vei căuta CDJ-uri/XDJ-uri de la Pioneer DJ, playere Denon Prime și vei găsi unele echipamente entry-level de la Gemini, Omnitronic și altele.

Odată ce ai playerul media, trebuie să introduci sunetul într-un mixer. Pentru începători, poate fi descurajant să vadă toți conectorii de pe spatele mixerului, dar toate acestea sunt doar INPUT-uri și OUTPUT-uri. Acesta este principiul de funcționare al tuturor mixerelor; semnal IN (de obicei din media playere) și semnal OUT (semnal către difuzoare). Mixerele standard au 2 canale, astfel încât să poți alimenta semnalul de la 2 playere media. Oricâte canale ar avea mixerul, poți conecta la el tot atâtea playere media în același timp. Media playerele sunt conectate la mixer aproape întotdeauna prin cabluri RCA-RCA, sau cabluri de semnal digital.

Un mixer pentru DJ este unul care are fadere de volum, knoburi de egalizare și un sistem CUE pe fiecare canal. Sistemul CUE al mixerului (ca și software-ul) te ajută să te asiguri că, în timp ce publicul tău petrece pe piesa care rulează pe canalul cu volumul ridicat, poți folosi căștile pentru a asculta următoarea piesă la care urmează să dai PLAY. Îi poți seta CUE POINT-ul, tempo-ul, gain-ul (volumul final după egalizare), setarea EQ-ului, astfel încât să îți surprinzi publicul în cel mai bun moment posibil, cu o tranziție plăcută!

Unul dintre marile avantaje ale mixerelor standalone este că, datorită designului lor, pot gestiona sisteme de sunet mai mari. Majoritatea mixerelor au ieșiri XLR master și BOOTH.

Întotdeauna ar trebui să decizi mai întâi de câte canale dorești să folosești, acest lucru va determina de câțe playere și de câte canale vei avea nevoie. Dacă mixezi singur, un mixer cu 2 canale va fi de obicei suficient. Dacă sunteți DJ duo, sau chiar mai mulți, 4 canale este mai convenabil, dar va crește costul.

SFAT: dacă alegi această metodă, să ai întotdeauna la tine cel puțin 2 stick-uri USB cu muzică! Uneori pot apărea erori cu sistemul de fișiere, nu citește playerul sau apar zgomote în timpul playbackului, așa că e bine să ai întotdeauna măcar una de rezervă.

04. STANDALONE ANALOGIC (Platane)

MEDIA = Plăci vinil

PLAYER = Platane

MIXER = Mixer standalone (poate fi analogic sau digital)

A fost cea mai obișnuită formă de mixaj până la începutul anilor 2000, când playerele digitale au înlocuit platanele în pupitre. Principalul motiv pentru care au supraviețuit până în prezent este, în parte, faptul că mulți DJ și-au păstrat colecțiile pe discuri de vinil. Este posibil să fi întâlnit termenul “vinyl only”, ceea ce înseamnă că un album a fost lansat exclusiv pe vinil, deci nu îl poți obține în format mp3 sau în orice alt format digital. În cel mai bun caz vei găsi o versiune copiată (ripuită de pe discul original), de proastă calitate.

De asemenea, nostalgia, senzația și atractivitatea lor vizuală sunt principalele motive care mențin vinilul în viață. De asemenea, într-un fel, chiar dacă sunt grele și fragile și sunt supuse zgârieturilor și murdăriei (ceea ce le va face să producă mai târziu un sunet de pocnitură), sunt totuși un format de suport foarte fiabil. Aici nu trebuie să te lupți cu exportul de muzică, cu formatarea stick-ului, și nu trebuie să-ți faci griji niciodată că nu se va reda (deși săriturile și unele zgomote care provin de la suprafața sa murdară sau deteriorată pot fi o problemă). Atâta timp cât pick-upul funcționează bine și doza este setată pentru o greutate potrivită, poți da playback cu siguranță la tot ce se află în geanta de viniruli.

Teoria este exact aceeași ca și în cazul versiunii digitale, diferența constă în manipularea pieselor. În timp ce la playerul digital folosești jogwheel-ul pentru a manipula muzica înainte și înapoi, aici literalmente împingi vinilul sau platanul (cei curajoși setează doar pitch faderul, accelerând/încetinind muzica până când beat-urile sunt perfect sincronizate). Platanele sunt, de asemenea, populare în rândul DJ-ilor hip-hop și scratch. Cele mai avansate playere digitale pot emula scratching-ul, dar majoritatea DJ-ilor scratch folosesc încă viniluri.

Dacă dorești să folosești platanele ca și DJ, trebuie să cumperi numai platane DIRECT DRIVE. Trebuie evitate platanele cu transmisie prin curea (belt-drive), acestea sunt destinate doar pentru ascultarea muzicii și nu suportă manipularea platanelor.

Direct drive înseamnă că platanul este rotit de motor prin intermediul unei axe, dar axa nu intră în contact direct cu motorul, ci se rotește prin intermediul unor magneți, astfel încât, dacă blochezi sau accelerezi rotirea, nu vei deteriora motorul.

Transmisia prin curea funcționează exact pe același principiu ca și mașinile de spălat convenționale. Motorul și platanul sunt conectate printr-o curea de cauciuc, motorul rotește cureaua, iar cureaua duce platanul. În acest caz, dacă miști placa, cureaua poate aluneca sau chiar se poate rupe. Prin urmare, pentru utilizarea DJ, nu se recomandă utilizarea belt-drive-ului.

Pentru direct-drive, pick-upul Technics SL 1210 este standardul de aur, dar există multe alte variante la prețuri rezonabile disponibile în prezent de producători precum Audio-Technica, Pioneer DJ, Omnitronic sau Gemini. Pentru toate platanele vei avea nevoie de o doză cu ac (le poți cumpăra împreună sau separat). Pentru utilizarea ca DJ, sunt recomandate dozele Ortofon Concorde sau altele cu forme similare pentru ușurința de utilizare, dar dacă platanul vine în pachet cu orice fel de doză pentru headshell, acesta va fi de asemenea suficient pentru a începe (unii chiar o preferă). Dacă totuși cheltui bani pe el, alege Concorde.

Dacă alegi să mixezi cu platane, merită să te informezi un pic despre setările de bază.

După ce ai terminat cu asta, este aceeași poveste ca și în cazul versiunii anterioare: Cabluri RCA în mixer (intrare PHONO) și ai terminat. Aproape orice mixer care funcționează cu playere digitale va funcționa și cu platane, dacă are intrări PHONO.

Dacă mixezi cu platane, nu poți scăpa de a învăța să faci beatmatch. Playerele digitale mai avansate au butoane SYNC, dar cu platanele trebuie să faci totul după ureche, de aceea este atât de palpitant.

05. STANDALONE DIGITAL + ANALOGIC

MEDIA = Plăci vinil + Stick USB sau Hard Disk USB

PLAYER = Platane + Playere digitale

MIXER = Mixer standalone (poate fi analogic sau digital)

Cele 2 configurații menționate mai sus pot fi combinate. Poți utiliza un platan și un player digital în același timp sau 2+2 dacă ai un mixer cu 4 canale. De ce să le combini pe cele două? Pur și simplu, o parte din muzică este disponibilă doar pe vinil, iar o parte este disponibilă doar în format digital. În acest fel, poți reda orice și poți mixa orice cu orice. Având în vedere că mixezi după ureche, poți roti jog wheel-ul sau împinge vinilul astfel încât totul să fie frumos aliniat.

Același principiu, doar că variezi tipul de playere.

Configurația 2 platane – 2 playere digitale este uimitoare din punct de vedere vizual, are un aspect foarte profesional, dar să ții cont de faptul că, dacă le aranjezi una lângă alta, vei avea nevoie de aproape 2 metri de spațiu. Dacă spațiul este restrâns, vei avea nevoie de suporturi (poți pune doar playerele digitale pe suporturi, platanele trebuie să fie pe o suprafață plană).

06. CONTROLLER + PLATANE

MEDIA = Laptop + Viniluri

PLAYER = Laptop >>> controlată de DJ controller + platan

MIXER = Controller

La controllerele mai avansate, partea de mixer funcționează independent, adică la fel ca și cum ai avea un mixer independent cu o placă de sunet integrată în controller. În acest caz, există intrări PHONO pe partea din spate a controlerului, la fel ca în mixer. De aici, se înțelege de sine: platanele intră în PHONO, celelalte două canale sunt controlate de software, astfel încât vei juca la fel ca înainte, dar aveți nevoie de laptop (cu excepția cazului în care ai un controller standalone).

07. DVS (Digital Vinyl System) / TIMECODE

MEDIA = Laptop

PLAYER = Laptop >>> controlată de platane + viniluri timecode

MIXER: Mixer standalone + placă de sunet extern sau integrat în mixer / Controller cu mixer incorporat.

Pare un fenomen inexplicabil atunci când cineva mixează de pe vinil și are un laptop în pupitru. Mai ales atunci când aceleași două discuri se învârt toată noaptea

Nimic nu este fals, totul are un scop.

Iată de ce vei avea nevoie:

  • Laptop + software de DJ, cu funcționalitate DVS  (majoritatea softurilor de DJ sunt pregătite pentru DVS – verifică dacă este inclus în plan!)
  • Placă de sunet (poate fi o placă de sunet externă, o placă de sunet încorporată într-un mixer sau un controler)
  • 2 platane
  • 2 buc. de viniluri Timecode
  • Opțional: controller, dacă nu dorești să folosești laptopul.

În toate cazurile, trebuie să îți conectezi laptopul la placa de sunet prin intermediul unui cablu USB.

Conectezi platanele la intrarea plăcii de sunet (este important să ai o placă de sunet compatibilă cu DVS, deoarece majoritatea plăcilor de sunet nu au o intrare PHONO! De exemplu, Traktor Scratch A6, Pioneer Dj Interface 2, Denon DS1).

Te conectezi la cele 2 canale LINE pe mixer din ieșirile LINE ale plăcii de sunet.

Pune vinilul timecode pe platan, iar acesta va controla poziția muzicii în software. Redându-le în mod normal, ai auzi doar un bip constant, dar placa de sunet convertează acest semnal într-un semnal digital, astfel încât software-ul va reda muzica exact ca și cum ar fi fost citită de pe vinil: când rotești discul înainte, piesa se va deplasa și ea înainte, când îl rotești înapoi, se va deplasa înapoi, dacă ridici acul, sunetul se va opri, dacă pui acul la începutul discului, piesa va sări la 0:00:00. De asemenea, este nevoie de câteva setări în cadrul software-ului, acestea pot fi găsite pe site-urile lor.

Dacă folosești un mixer cu o placă de sunet încorporată, nu ai nevoie de una externă. În acest caz, conectezi cablul USB la mixer, iar platanele la oricare dintre canalele PHONO ale mixerului și efectuezi setările necesare în software. În funcție de mixer, este posibil să fie necesare setări suplimentare. Ai grijă să nu selectezi LINE ca sursă de intrare pe canalele pe care aveți platanele conectate, deoarece vei auzi doar un zgomot enervant de bip. Să selectezi întotdeauna USB ca sursă de semnal, deoarece sunetul provine de la laptop prin intermediul cablului USB.

IMPORTANT: fiecare producător de software are propriul disc de timecode. Nu vei putea utiliza un vinil timecode marcă Serato cu soft-ul Traktor DJ.

Controllerele Traktor X1 / Xone K2 sunt populare dacă nu dorești să atingi laptopul.

Dacă ai un controler cu mixer încorporat, cu intrări PHONO, vei putea, de asemenea, să utilizezi DVS prin intermediul acestuia, dacă dorești să faci scratch.

08. HYBRID

MEDIA: Laptop

PLAYER: Laptop >>> controlat prin platan  digital 

Mixer: Standalone Mixer

Rane a reinventat platanul tradițional, cu exact aceeași senzație, dar fără ace. Această configurație este concepută special pentru DJ scratch sau pentru cei care doresc senzația unui vinil adevărat, cu confortul fișierelor digitale. Platanele digitale funcționează într-un mod similar cu configurația DVS: controlezi poziția piesei cu ajutorul platanului digital.

În 2023, Pioneer DJ a introdus pe piață platanul hybrid PLX-CRSS12, care este cel mai avansat platan din punct de vedere tehnologic. Funcționează atât cu viniluri tradiționale cu doză și ac, cât și în mod digital, la fel ca și Rane Twelve.

Vei găsi, de asemenea, unele controllere cu platane sau jog-uri motorizate, dacă preferi soluțiile all-in-one.

09. LIVE

MEDIA: Laptop

PLAYER: Laptop / Laptop >>> controlată prin MIDI controller / launchpad

MIXER: Laptop / Standalone mixer

În lumea DJ-ilor, se numește LIVE ACT o performanță când cineva nu joacă piese complete, ci improvizează din sample-uri, instrumente virtuale, astfel încât se obține un mix frumos, la fel cum ar reda o selecție de piese. În esență, construiești piese unice – LIVE. Cea mai populară formă este cu ajutorul unui software.

Teoria este identică cu cea a unei configurații de bază pentru un laptop, diferența este dată de software. Aici nu vei folosi un software de mixaj, ci un software Live/Producător (de exemplu, Ableton, FL Studio, Logic Pro, Cubase etc.).

Poți, de asemenea, să controlezi software-ul de la un controler MIDI, iar cele mai noi controlere sunt alocate în mod implicit pentru majoritatea programelor.

Controllerele de acest tip arată diferit față de controllere DJ, încât acestea sunt folosite pentru scopuri diferite:

  • lansarea clip-urilor de sunet – te vei baza foarte mult pe improvizare, astfel nu vei avea piese complete la îndemână ci înregistrări scurte de ritmuri, vocaluri, etc.; lansarea clip-urilor se va face cu pad-uri (acele butoane iluminate în culori diferite)
  • setarea parametrilor ale instrumetelor digitale prin knob-uri/butoane
  • există de asemenea clape digitale, prin care poți controla sintetizatoarele digitale

Poți controla sunetul și căștile prin intermediul unei plăci de sunet.

10. LIVE + DJ SOFTWARE

MEDIA: Laptop

PLAYER: Laptop / Laptop >>> controlată prin controller

MIXER: Laptop / Standalone mixer

Există și o cale de mijloc între cele două lumi (adică DJ-ing și performanțe live). Poți mixa tradițional de pe un laptop și să suprapui propriile instrumente virtuale și sample-uri. Poți folosi două programe separate cu MIDI SYNC sau, dacă vrei doar să adaugi culoare setului tău cu sample-uri, le poți încărca într-un SAMPLE DECK din cadrul programului.

Dacă dorești să lucrezi cu mai multe programe în același timp, este recomandat să ai un laptop puternic sau un mixer independent cu cât mai multe canale, de ex:

Canal 1: DJ software DECK 1

Canal 2: DJ software DECK 2

Canal 3: DJ software SAMPLE DECK

Canal 4: Ableton mix

11. LIVE + STANDALONE

MEDIA: Laptop / Drum machine standalone / Sintetizator / Sampler

PLAYER: Laptop / Drum machine standalone  / Sintetizator / Sampler

MIXER: Mixer standalone 

Dacă ești și mai aventuros, poți adăuga aparate standalone la oricare dintre configurațiile de mai sus, cum ar fi o mașină de ritm, un sampler, un sintetizator. Este important ca totul să comunice prin intermediul cablurilor MIDI și ca MIDI SYNC să funcționeze, ca să avem toate instrumentele sincronizate. La fel ca un media player, aparatele standalone vor intra pe canale separate ale unui mixer autonom.

Dacă vrem să fim sinceri, cablarea și configurarea în sine este un coșmar atunci când o faci pentru prima dată, dar dacă ești suficient de determinat, poți construi niște seturi extrem de unice și creative, cu multă practică, desigur 🙂

Așadar, acestea (și tot ceea ce se află între) ar fi cele mai comune configurații pentru DJ. Fiecare dintre ele are avantajele/dezvantajele sale, dar în mare parte ține de preferințele personale.

Dacă trebuie să aduci cu tine echipamentul de DJ în fiecare săptămână la locul în care vei mixa, nu uita să iei în considerare și confortul. Nu este o coincidență faptul că DJ-ii de nuntă folosesc controllere profesionale și laptopuri. Acestea încap în 2 valize și astfel au la dispoziție toată muzica de care au nevoie.

Dacă ești la început de drum, un controler entry-level este, de obicei, cel mai bun mod de a învăța. Dacă dorești să începi să lucrezi live, familiarizează-te mai întâi cu software-ul – nu ai nevoie decât de un calculator și de căști.

Dacă ești curajos și vrei să folosești viniluri, nu uita că acestea ocupă spațiu. E bine să le ții aranjate pe rafturi sau în cutii adecvate pentru viniluri. De asemenea dacă ajungi la gig-uri, nu vrei să le duci în geanta de cumpărături, ci într-un flightcase sau o geantă de viniluri.

Înainte de a cumpăra orice setup, verifică descrierile produselor pentru a vedea exact cât de mari sunt instrumentele și dacă ai suficient spațiu pentru ele, dacă ai nevoie de suporturi pentru DJ sau de un pupitru mai mare

Dacă iei în considerare aceste concepte de bază și iei în serios profesia de DJ, aproape sigur vei lua decizia corectă. Dacă ești blocat totuși sau unele setupuri ți se par complicate, nu ezita să ne contactezi și te vom ajuta!

Contact:

Mail: hello@11sound.ro

Tel.: +40 (745) 474 358 

Written By: M G

No Comments

Leave a Reply